מזון מהלב, החופש לאכול

אחרי כל כך הרבה שנים בעבודה עם אנשים אני יכולה להגיד שהוירוס שהכי טוב להידבק ולהדביק בו הוא החיוביות. וזה לא תמיד קל. עם ילדים זה בדרך כלל הרבה יותר פשוט. בימים בהם הייתי מורה לחינוך מיוחד, גם הילדים ה"קשים" ביותר, היו מעוררים בי סוג של אמפטיה, שיצרה את החיוביות.

וחשבתי על זה, איך זה קרה בעצם? זה קרה בגלל תפישת עולם מסויימת שיש לי על החיים והיא תמיד להתסכל על החיובי, על הטוב, על הכוח, על העוצמות, ולא לתת משקל מרכזי לדברים שאנו חושבים שאינם טובים, שאינם חזקים מספיק בעיננו. כילדה למדתי את זה מסבא שלי, ז"ל, וכבוגרת למדתי עוד ו"שידרגתי" את החשיבה החיובית לאספקטים נוספים.

כשמגיעה אלי לקוחה, אני תמיד מגלה לה מה טוב בה, מה יש לה. זה מה שמנחה אותי בעבודה – לומר לה את העוצמות שיש בה כדי שמהם היא תצמח ותתקדם במטרות שלה. אני אוהבת לחשוב כמו ילדה, בתמימות על אנשים (וממליצה גם לכם לנסות). לי באופן אישי זה עושה טוב, ולמרות שגם זה קשה לפעמים, עצם הכוונה להיות תמימה ופחות שיפוטית, כבר יוצרת את האנרגיה הטובה ואת החיוביות מסביב בכל פעולה ובכל אינטראקציה.

אני לא מתעלמת מה"שלילי", אלא נותנת לו פחות משקל על מנת לצמוח ממקום טוב ובונה יותר. ומה קורה כשאני "נופלת"? כשהשיפוטיות מגיעה בכל עוצמתה (ולרוב כלפי עצמי…)? אני מסכימה לקבל אותה. יש מחשבה שלילית וזה בסדר. זה לגיטימי. לעולם אל תתכחשו למה שאתם מרגישים ו/או חושבים. תנו למחשבה הזו להיות שם, ותנשמו. היא תחלוף כי טבע המחשבות זה לחלוף.

והנה תרגיל כתיבה בסיסי להתמודד עם חשיבה שלילית שצצה בראשנו, ולהמיר אותה לחיובית:

1. לכתוב מה מרגישים ו/או חושבים, כשיש מחשבה שלילית. לדוגמא "אני לא יפה".

2. לשבת מול הדף עליו כתבנו, להתבונן בו, ולשאול את עצמנו – האם אני באמת חושב ככה?

3. אם התשובה היא לא (אשריכם) – לזרוק או לשים בצד את הדף "השלילי", ולכתוב את המחשבה ההפוכה, החיובית. "אני כן יפה". ואז לכתוב למה. מה טוב בי? לתלות במקום בולט ולשנן עם נשימה וחיוך 🙂

4. אם התשובה היא כן (ז"א שאתם באמת חושבים שהשלילי הוא האמת לגביכם) – לכתוב: ממתי המחשבה הופיעה? מאיזה גיל? מאיזו סיבה אתם חושבים כך על עצמכם? האם מישהו אי פעם אמר לכם את זה? ואם כן, מי?

תיווכחו לדעת שהמחשבה השלילית כלפי עצמכם ניטעה בכם בזמן עבר, בגיל אחר, ולא על ידכם אלא ע"י אדם אחר שהינו בעל סמכות מסויימת. שימו לב שהמחשבה הזו אינה באמת קשורה אליכם, אלא שייכת לדעותיו של אדם אחר, נפרד מיכם. ההבנה הזו תשחרר אתכם במובן מסויים ותיתן לכם את הכוח לצאת ולהתחיל לשנות את החשיבה השלילית לחיובית, ואם צריך, קחו עזרה ותמיכה חיצונית.

זיכרו שכדי לצמוח, להתקדם ולהרגיש טוב כדאי להידבק בוירוס החיוביות, להדביק בו אחרים, ולא לפחד לחייך אף פעם!